در روزهای اخیر، تصاویر و ویدئوهای یک بستنی‌فروشی خاص در مدینه منوره توفانی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. ماجرا از یک بستنی قیفی خوش‌رنگ و لعاب شروع می‌شود که نه‌تنها ظاهر دلفریبی دارد، بلکه نام و نشانش برای ما ایرانی‌ها بسیار آشنا و غرورآفرین است: بستنی با طعم اصیل گل ‌محمدی.

بستنی

همشهری آنلاین، فاطمه عباسی: این کسب‌وکار خلاق در یکی از خیابان‌های شلوغ مدینه توانسته با بهره‌گیری هوشمندانه از «گل ‌محمدی» به‌عنوان امضای برند خود، به ترند داغ این روزهای فضای مجازی تبدیل شود. کاربران پلتفرم‌های اجتماعی، به‌ویژه در اینستاگرام و تیک‌تاک با اشتراک‌گذاری تجربه‌ خود از این محصول ناخواسته به بازاریاب‌های قدرتمند این فروشگاه تبدیل شده‌اند.

اما نکته‌ای که شاید بیش از همه بحث‌برانگیز شده برچسب قیمت این محصول است. هر اسکوپ از این بستنی معطر ۲۰ریال سعودی قیمت‌گذاری شده که با احتساب نرخ روز ارز، رقمی در حدود ۶۰۰هزار تومان می‌شود. شاید در نگاه اول پرداخت چنین مبلغی برای یک بستنی قیفی غیرمنطقی به ‌نظر برسد، اما صف‌های طولانی مشتریان مشتاق حکایت دیگری دارد.

راز موفقیت این بستنی‌فروشی را نباید صرفا در طعم آن جست‌وجو کرد. این پدیده کلاس درسی تمام‌عیار در حوزه برندینگ و تجربه‌سازی است. مالک این فروشگاه با انتخاب هوشمندانه‌ گل محمدی که ریشه‌ای عمیق در فرهنگ و تاریخ ایران دارد و عطر آن برای زائران یادآور معنویت است، هویتی منحصربه‌فرد برای محصولش خلق کرده است. او به‌جای فروش یک کالا، یک «تجربه» را می‌فروشد، تجربه‌ای که ترکیبی از طعم نوستالژیک، چیدمان بصری زیبا(با استفاده از گلبرگ‌های طبیعی روی بستنی) و حس لوکس بودن است.

وایرال شدن این بستنی نشان می‌دهد که چطور یک المان سنتی و بومی ایرانی وقتی با بسته‌بندی مدرن و بازاریابی دقیق همراه شود، می‌تواند مرزهای جغرافیایی را درنوردد و حتی با قیمتی گزاف مشتریان را ساعت‌ها در صف نگه دارد. این موفقیت بار دیگر ظرفیت‌های پنهان محصولات کشاورزی و فرهنگی ایران را در بازارهای جهانی به رخ می‌کشد.

کد خبر 1005722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha